Studenții Universității Hyperion, în vizită jurnalistică la Madrid
22 – 28 aprilie 2013. Spania. Madrid. O adevărată excursie cu specific jurnalistic. O experiență profesională de zile mari pentru 60 de studenți.
Călătoria este întotdeauna un prilej important pentru a cunoaște oameni noi, lucruri interesante, culturi și tradiții diferite de cele ale țării din care provii. Atunci când scopul acesteia este unul de deprindere profesională, de observare a unor noi modalități cu care se lucrează în domeniul pentru care și tu te pregătești, interesul este crescând și fascinația este mare.
Proiectul VEHMED le-a oferit această șansă celor 60 de tineri din grupul țintă care, în urma activităților de televiziune și presă scrisă întreprinse, au putut observa o altă dimensiune a domeniului jurnalistic, au putut „fura” din ineditul spaniol cu care se face presă, dar și să cunoască o parte din ceea ce reprezintă Spania.
Pregătiți și dornici de nou, primii 20 de studenți (prima grupă), toți de la Universitatea Hyperion din București, au ajuns pe 22 aprilie în Madrid. În după-amiaza zilei s-au odihnit puțin și s-au acomodat cu hotelul Florida Norte, care urma să le fie casă pentru câteva zile, iar apoi au făcut primul popas la cea mai importantă publicație din Spania, El Pais, un ziar care reprezintă o voce importantă pentru toate comunitățile latine din întreaga lume. Deschizând ochii și privind în jur, tinerii jurnaliști au rămas surprinși de cât de mare și impunătoare este redacția ziarului. Cât priveai cu ochii, zăreai profesioniști, un mediu profesionist, jurnaliști responsabili, o publicație realizată în cel mai asumat mod cu putință, standarde ridicate… un aer cu parfum de profesionism și seriozitate. Pentru o clipă, studenții români se gândeau că numărul celor din redacție, fără vreo exagerare, este echivalent cu cel al jurnaliștilor care lucrează în 2-3 redacții ale unor publicații românești.
Sub atenta îndrumare a responsabilului pentru relațiile cu publicul, studenții români au aflat lucruri neștiute până atunci despre El Pais și au văzut care sunt pașii care duc la procesul complex de realizare și tipărire a ziarului. Apoi, au avut șansa să meargă într-una dintre sălile Școlii de Jurnalism – El Pais, unde au aflat mai multe lucruri chiar de la directorul școlii, jurnalista Belén Cebrián Echarri. Au primit răspunsuri la întrebările despre pregătirea studenților, interesul acestora, șanse de viitor, profesionalizare și au beneficiat de sfaturile sincere ale unuia dintre studenți: Cristina Pop, o româncă stabilită în Spania, pasionată de jurnalism și dornică de reușite mărețe.
A doua zi, noi provocări se întrevedeau pentru studenții curioși și dorinici de mai mult. Odată deschis apetitul jurnalistic, doreau să știe și să afle mai multe.
De dimineață, însoțiți de experți, aceștia au mers la trustul media Atresmedia. Primiți cu căldură de PR-ul Angelica Martin, aceștia au dat startul vizitei din cea de-a doua zi cu postul de televiziune Antena 3. L-au descoperit în întregime. Pentru început, au fost observatorii emisiunii live „Espejo publico”, cel mai important program de televiziune din Spania. Apoi au făcut turul redacției Antena 3, primind toate informațiile necesare despre aceasta, despre echipa redacțională și alte lucruri pe care studenții își doreau să le afle. Mergem mai departe, cu pași siguri și cu ochii atenți la orice detaliu care surprinde. „Onda Cero” a fost următoarea oprire. Postul de radio face parte la rândul său din trustul Atresmedia. Vizitatorii au descoperit, rând pe rând, și celelalte mijloace de comunicare ale trustului: Europa FM și Atresmedia Publicidad. După plecarea cu regret de aici, pentru că toți au fost fascinați vizual și informativ de ceea ce oferă Atresmedia, cel mai important lucru asupra căruia au reflectat vizitatorii este faptul că studenții care vin în practică, în primul rând sunt bursierii, și până ce trec la statutul de practicanți, trebuie să depășească cu brio cele 8 interviuri. Sunt obstacole care au un scop clar: selectarea celor mai buni și pregătiți studenți, cei mai calitativi, din punct de vedere jurnalistic. Dincolo de aceste lucruri, toți cei care vin în practică sunt recompensați financiar pentru strădania lor din perioada de practică, care durează 3 sau 6 luni.
După pauză și hrană consistentă la hotel, timp în care cea de-a II-a grupă de studenți sosea în Spania (cu precădere formată din studenți de la Galați și Cluj), studenții din prima grupă au plecat într-o vizită culturală prin Madrid. Au mers cu metroul la dus și la întors și în restul timpului, aproximativ 5 ore, au admirat instituțiile și locurile de seamă din centrul Madridului, s-au bucurat de artă la Muzeul Prado și au imortalizat orice moment cu aparatele foto pentru a îmbogăți colecția de amintiri.
Și această seară, ca și celelalte, a fost destinată relaxării depline, bunei dispoziții și umorului.
Aventura jurnalistică continuă… Zilele trec, experiențele continuă.
Miercuri, 24 aprilie, studenții au mers la Tele K, o televiziune care se preocupă de problemele comunității spaniole dintr-un sector al Madridului. Sunt oameni devotați, pasionați, preocupați de problemele semenilor lor și mai ales ale societății din care fac parte. Activitățile se desfășoară pe bază de voluntariat. E important să înțeleagă fiecare că acest cuvânt „voluntariat” înseamnă mult mai mult decât o activitate neplătită pe care, până la urmă, nu ai încotro și trebuie s-o desfășori, după părerea unora. În aceeași zi, studenților deja obișnuiți cu Madridul li s-au alăturat și cei din grupa III, ultima de altfel.
După-amiaza a fost rezervată vizitei la ambasada României de la Madrid. Toți cei 60 de studenți, în frunte cu experții lor, au participat la discuții intense cu ministrul ambasador Ilie Bănică, Ștefana Rotaru – responsabilă pentru relația ambasadei cu comunitatea de români din Spania, Monica Revecu – membru al secției politice și atașat cultural al ambasadei, și Ana Maria Almășan, a cărei sarcină o reprezintă afacerile europene.
Pe durata discuției au existat întrebări și puncte de vedere legate de rolul și proiectele ambasadei, relația cu presa, imaginea și problemele comunității de români din Spania. Atât aici, cât și la celelalte puncte de vizită, studenții au fost însoțiți de președintele Federației Asociațiilor de Români din Europa (FADERE), Daniel Tecu.
Ținând cont că se pregătesc să devină jurnaliști pe piața de muncă, studenții au fost sfătuiți să țină cont permanent de ceea ce se întâmplă la Bruxelles, pentru că viața românilor este determinată de acest context internațional. Dincolo de asta, să rețină faptul că imaginea românilor este una foarte bună în Spania, iar aceștia ar trebui apreciați mult mai mult, pentru că nu scrie pe fruntea lor „căpșunari”.
Pentru a satisface dorința celor pasionați de sport, experții i-au dus pe studenți să vadă binecunoscutul stadion de fotbal Santiago Bernabeu.
Întorși la hotel, studenții au asistat la prezentarea ziarului Aula Sur, o publicație realizată în cadrul Universității Rey Juan Carlos și apărută acum 5 ani. Asemenea HypNews, Aula Sur este realizat de către studenți pentru studenți. Obiectivul precis este ca studenții să facă practică jurnalistică în cadrul Universității. Studenții au putut afla faptul că primele numere ale publicației au fost prezentate doar în Universitate, urmând ca apoi Aula Sur să fie răspândită peste tot. Aceasta se susține din bugetul Universității, iar conducerea își asumă responsabilitatea pentru conținutul editorial. Așa cum era firesc, în urmă cu 4 luni a fost creată și o platformă digitală astfel încât toată lumea să aibă acces la textele redactate.
Seara s-a încheiat cu o cină festivă și cu momente surpriză din partea celor 3 tabere de studenți. Reprezentanții fiecărei facultăți au realizat materiale video în care au prezentat activitatea desfășurată de-a lungul timpului în cadrul proiectului VEHMED, încercând să se surprindă reciproc, dar și pe experții spanioli.
Maratonul jurnalistic a continuat și în ziua de joi, iar studenții, cu același entuziasm ca-n prima zi, au vizitat GLOBOMEDIA. Aceasta este o casă de producție și film, care se ocupă cu realizarea de emisiuni de televiziune, filme și seriale urmărite cu mare interes de publicul spaniol și nu numai. PR-ul GLOBOMEDIA le-a prezentat studenților curioși redacția, platourile de filmare și decorurile aranjate minuțios. A fost încă un loc unde au învățat lucruri importante pentru domeniul lor de pregătire.
A urmat Rotativa UE, o importantă tipografie, care are misiunea de a imprima ziarele El Mundo, Marca și Expansión. Procesul este unul complex: depozitare, rotativă, împachetare și închidere. Gloria Vegas, reprezentantul instituției, le-a oferit studenților toate informațiile pe care aceștia și le doreau. Sunt 70 de angajați care lucrează în 3 ture, iar aceștia beneficiază doar de 3 zile libere pe an (Paște, Crăciun, Anul Nou). Spre exemplu, aici se imprimă zilnic aproximativ 70.000 exemplare pentru El Mundo și 140.000 pentru ziarul Marca.
Studenții nu au plecat de aici cu mâna goală, pentru că fiecare dintre ei a primit un ziar Marca și un exemplar pentru El Mundo din ziua de 25 aprilie.
Pentru că venise ora prânzului, s-a făcut un popas în frumosul oraș Alcalá de Henares. Important de știut este că, în anul 1998, Universitatea și vechiul centru istoric din Alcalá de Henares au fost înscrise pe lista patrimoniului cultural mondial UNESCO. Aici, studenții au putut mânca în unul dintre localurile orașului și admira, în același timp, peisajul viu și natural.
Pentru primii studenți care au venit în Madrid, următorul loc avea să fie ultimul în care „mirosea” a presă de calitate înainte ca aceștia să se întoarcă către casă.
Este vorba despre trustul Unidad Editorial, părinte pentru numeroase mijloace de comunicare: El Mundo, Elmundo.es, Marca, Marca.com, MarcaTV, Expansión, Expansion.com, Telva, Yo Dona, Diario Médico, Correo Farmacéutico, Actualidad Económica, La Aventura de la Historia, Descubrir el Arte, Siete Leguas, Golf Digest.
După ce au primit informații despre Unidad Editorial și răspunsuri de la cele două colaboratoare, Jessica Nieto și Clara Feliz, studenții au făcut un tur complet prin Unidad Editorial. Atenția acestora este captată în întregime de peisajul jurnalistic ce li se înfățișa. Organizare, liniște, cărți întregi pentru o documentare completă, eficiență, sunt câteva dintre lucrurile care descriu atmosfera de la trustul U.E.
Studenții din prima grupă începuse să simtă o ușoară melancolie și chiar regret pentru faptul că vizita lor jurnalistică a ajuns la final. În următoarea zi, vineri, cu bagajele făcute, cei 20 de studenți au părăsit hotelul Florida Norte, pentru a se întoarce în România. Aici atmosfera era una fierbinte, la propriu.
Studenții celorlalte două grupe care au mai rămas în Madrid, s-au mai putut bucura de vizita la postul de televiziune Real Madrid TV. După cum v-ați putut da seama, aceasta este televiziunea echipei de fotbal Real Madrid. A fost înființată în anul 1999, iar conținutul editorial este transmis în limba spaniolă, dar și engleză. RMTV oferă fanilor echipei Real Madrid interviuri exclusive cu jucătorii echipei, membrii staff-ului, meciurile de fotbal și tot ce mai are legătură cu Real Madrid. Pentru împătimiții fotbalului, prezența la Real Madrid TV a fost savurată pe deplin. Cei 40 de studenți rămași în Madrid au asistat la realizarea unei emisiuni live, au cunoscut echipa redacțională și au observat cum se lucrează la nivel înalt.
Sâmbătă, 27 aprilie, a venit și rândul celei de-a doua grupe să-și ia rămas bun de la Madrid, în timp ce studenții ultimei grupe au cunoscut Centro Centro, un centru cultural desăvârșit care i-a încântat pe vizitatori, și s-au mai bucurat de splendoarea Madridului, ca ultimă activitate, înainte de a părăsi și ei tărâmul spaniol.
Toți cei 60 s-au declarat încântați de experiențele jurnalistice de care au avut parte, de profesioniștii pe care i-au întâlnit, de locurile frumoase care le-au ieșit în față. Unora dintre ei le-a fost destul de greu să se despartă de Madrid și au fost încercați de melancolie, unii chiar de lacrimi, dar cu bucuria de a fi avut șansa să fie prezenți la acest maraton jurnalistic cu origini spaniole. În urma vizitei lor, s-au strâns amintiri frumoase, gânduri bune, mii de fotografii, dar mai ales experiențe profesionale și lecții de jurnalism „altfel”, în cel mai bun și frumos sens al cuvântului.