Home » Frontpage » „EURO-CLIO”, la finalul primului an de implementare

„EURO-CLIO”, la finalul primului an de implementare

0 Flares Filament.io 0 Flares ×

euro-clio intermediaraUniversitatea „Hyperion” din Bucureşti a demarat în data de 30.04.2014 proiectul cu titlul „EURO-CLIO” Program de practică pentru studenți în management de patrimoniu istoric, diplomație culturală, turism cultural” cu o durată de implementare de 18 luni. Proiectul beneficiază de asistenţă financiară nerambursabilă în valoare de 2.060.940 LEI din Fondul Social European, prin Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, Investeşte în Oameni!, în cadrul cererii de proiecte nr. 161, Axa prioritară 2 „Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii”, domeniul major de intervenţie 2.1 “Tranziţia de la şcoală la viaţa activă”. Proiectul este implementat de către Universitatea Hyperion, în parteneriat cu Asociaţia Poliedra România.

La finalul primului an de implementare a proiectului POSDRU EURO-CLIO, avem plăcerea de a vă comunica primele rezultate şi concluzii în ce priveşte experienţa noastră în a asigura într-o formulă inovativă şi anume tranziţia de la educaţie la viaţa activă pentru studenţii facultăţilor de Istorie, Geografie, Ştiinţe Politice, Jurnalism, ai Universităţii Hyperion din Bucureşti.

După etapa de realizare a materialelor şi instrumentelor de practică şi selectarea primilor parteneri de practică, primele 12 grupe de studenţi ai Universităţii Hyperion au beneficiat de un program integrat, constând în informare/conştientizare privind traseele de carieră alternative şi complementare carierei didactice, în domenii aferente valorizării patrimoniului, consiliere de carieră individuală şi de grup, consiliere şi testare psihologică, întâlniri cu reprezentanţi ai firmelor de recrutare transnaţionale (George Butunoiu şi reprezentanţii firmei Lugera). La toate acestea s-a adăugat practica de specialitate (de birou + teren) la instituţii partenere identificate ca angajatori potenţiali ai absolvenţilor.

Cele 90 de ore de practică, de birou şi de teren, s-au desfăşurat în cadrul a 7 instituţii publice şi private a căror activitate este relevantă pentru promovarea şi valorizarea patrimoniului cultural istoric material şi imaterial prin turism cultural, branding, expunere, protejare, conservare etc., respectiv pentru un viitor traseu de carieră al absolvenţilor în domeniu.

Dintre avantajele comparative ale programului de practică Euro-Clio, faţă de alte formule de desfăşurare a informării de carieră, în urma consilierii de carieră şi practică de specialitate, putem să menţionăm următoarele, aşa cum au fost identificate de studenţi, cadrele facultăţii implicate in proiect şi tutorii de practică angajaţi ai celor 7 instituţii partenere de practică în anul 1 de implementare:

A fost apreciat caracterul inovativ al programului şi tematicii de pregătire:

  • S-a avut în vedere, în premieră, abilitatea de valorizare a patrimoniului cultural, prin industrii culturale, turism cultural, integrarea patrimoniului istoric construit în trasee de turism cultural în Bucureşti, modalităţi de prezentare şi promovare a acestui patrimoniu istoric într-o manieră integratoare, în măsură să reflecte contribuţia multiculturală (românească, evreiască, germană, albaneză, armeană, italiană, etc…), inclusiv contribuţia regimului totalitar (arhitectura şi cultura urbană a regimului comunist).
  • Integrarea urbană a monumentelor, clădirilor de patrimoniu, vestigiilor arheologice (aspecte de legislaţie, aspecte în dezbatere şi contoverse pe speţe concrete din Bucuresti, exemple de bune practici din alte state ale Uniunii Europene).
  • Exemple de bune practici, privind utilizarea patrimoniului industrial dezafectat, exemple de bune practici privind valorizarea patrimoniului imaterial (gastronomie, vestimentaţie, obiceiuri, mentalităţi, cultură urbană… toate posibile exponate non-convenţionale de interes).

A fost apreciat caracterul real şi aplicat al practicii de birou şi de teren

În proiectul Euro-Clio, în cadrul instituţiilor partenere de practică, studenţii au fost trataţi ca viitori angajaţi, viitori colegi şi în consecinţă au fost implicaţi direct în activităţile de rutină ale instituţiilor (Federaţia Patronatelor din Turism, Asociaţia Calea Victoriei, Societatea Naţională de Televiziune, Institutul Naţional al Patrimoniului, Muzeul Naţional de Istorie, Ştefadina SRL, Centrul pentru Jurnalism Independent).

Experienţa primului an de proiect a fost o oportunitate de a argumenta tranziţia de la educaţie la viaţa activă prin stagiile de practică şi implicarea studenţilor în acest proiect. Studenţii au apreciat ca avantaj major, implicarea personalului şi a tutorilor de practică, respectiv gradul de implicare a lor ca studenţi în activităţile zilnice ale instituţiilor. În cazul stagiilor de practică implicarea este materializată prin seriozitatea, responsabilitatea cu care au fost abordate toate activităţile, indiferent de gradul lor de complexitate. Studenţii au fost implicaţi direct în activităţi de documentare, realizare materiale de informare, în legătură cu potenţialul de valorizare economică al patrimoniului cultural istoric din Bucureşti, au redactat fişe de observaţie specifice, s-au documentat în legătură cu crearea de pachete de servicii specifice pentru programe de turism cultural, măsuri de intervenţie şi reabilitare, strategii de lobism cultural, tehnici de marketing de imagine/branding pentru promovarea oraşului Bucureşti şi a României ca destinaţii turistice.

A fost apreciată, în mod deosebit, de către studenţi, tutori de practică şi instructori existenţa instrumentelor de practică dedicate (Caietele de practică, fişele de observaţie, misiunile de lucru).

Datorită existenţei instrumentelor de practică, Caietul de practică cu tematică specifică pentru fiecare profil de specializare, respectiv profilul de expertiză al fiecărui partener de practică, studenţii au avut posibilitatea să ştie ce au de făcut într-o manieră zilnică, să ştie la ce documente să se raporteze, să ştie ce informaţii să ceară de la tutorii de practică şi instructorii de practică. Pentru fiecare temă de practică au fost specificate competenţele şi abilităţile pe care acestea le oferă (aşa cum au fost în prealabil identificate la diverşi angajatori potenţiali).

Considerăm important de reţinut, în urma experienţei primului an de implementare a programului de practică Euro-Clio, necesitatea ca studenţii să perceapă rolul activ pe care îl au în acest proces de eficientizare a consilierii de carieră, respectiv a stagiilor de practică, ca fundament al tranziţiei de la educaţie la viaţa activă. Este important ca ei să întrebe, să ceară, să-şi urmarească interesele şi obiectivele de formare şi să semnaleze probleme sau neînţelegeri. Este, de asemenea, important, pentru studenţii din anii mici să fie educaţi şi conştientizaţi în legătură cu acest aspect. Pentru a şti ce să ceară, în materie de abilităţi şi calitate a formării de la un stagiu de practică, studenţii trebuie să fie formaţi corespunzator la cursuri şi prin consiliere prealabilă. Este important dialogul deschis şi constant dintre cadrele didactice ale universităţii, tutorii de practică, ca reprezentanţi ai angajatorilor potenţiali şi studenţi. 

Studenţii au apreciat ca foarte utile cele 4 seminarii de informare, în ce priveşte tranziţia de la educaţie la viaţa activă şi trasele de carieră potenţiale relevante pentru valorizarea patrimoniului prin industrii culturale, mass media, marketing de imagine, campanii de branding, turism cultural. Informarea studenţilor a fost dublată de realizarea a 4 broșuri complexe, menite să introducă studenţii în ambianţa posibilităţilor de dezvoltare a carierei şi să creeze o platformă de dezbatere în cadrul seminariilor de informare. Consilierea de carieră s-a desfăşurat pe mai multe paliere. S-a început cu consilierea de carieră în grup, unde studenţii au putut să afle informaţii interesante şi utile, în legătura cu realizarea CV-ului, prezentarea la interviu, expresiile verbale agreate, redactarea scrisorilor de motivaţie, modul de a răspunde la întrebări capcană, modalităţi de compensare a lipsei experienţei lucrative relevante, vestimentaţia recomandabilă la interviu, interviul video etc.

Consilierea individuală a constat într-o discuţie/consiliere privată a fiecărui student cu instructorii de practică, ocazie cu care s-au făcut recomandări în scris, pe o fişă de consiliere individuală în ce priveşte traseul de carieră dorit, carenţele de pregătire, modalităţile generale şi specifice de pregătire şi aprofundare a cunoştinţelor, pentru a se atinge scopul profesional.

Consilierea în carieră a fost dublată de testarea psihologică, respectiv de recomandările specifice ale psihologului privind gestionarea situaţiilor de criză, a stresului în sesiune etc.

Având în vedere faptul că, mare parte a studenţilor manifestă carenţe în ce priveşte organizarea eficientă a timpului, prin programul de practică Euro-Clio au fost create 3 modele de hărţi mentale, prin a căror completare studenţii au fost invitaţi să traseze o schemă de organizare a timpului, resurselor (materiale, logistice, de cunoştinţe), pentru o temă de practică, pentru stagiul de practică, respectiv pentru cariera profesională în anii următori.

Pentru desfăşurarea cu success a programului de practică integrată a fost foarte util site-ul proiectului care, pe lângă clarificările conceptuale ale unor termeni (valorizare a patrimoniului, branding, industrii culturale, turism cultural), este şi o platformă de consiliere, comunicare şi documentare pusă la dispoziţia studenţilor. Mai mult, pe site este creată şi o baza de date completată lunar cu noi oportunităţi de angajare şi internships în România şi Uniunea Europeană, în domenii relevante pentru pregătirea studenţilor şi viitorilor absolvenţi ai specializărilor Istorie, Geografie, Ştiinţe Politice, Jurnalism ai Universităţii Hyperion. În cazul în care un student doreşte să aplice pentru o ofertă de internship, prin intermediul platformei de comunicare are posibilitatea de a primi în aceeaşi zi informaţii specifice legate de modul de aplicare, modul specific de redactare al scrisorii de motivaţie, tipologia întrebărilor generale şi specifice care se pun la un interviu, (tipologie care diferă de la o instituţie la alta). Site-ul mai conţine şi o platformă de consiliere online pe care se postează periodic informaţii cu privire la oportunităţi de accesare a burselor de studiu în România şi UE, modalităţi de pregătire pentru o carieră de funcţionar public european, modalităţi de pregătire pentru testul EPSO, oportunităţi de participare la conferinţe relevante, stagii de internship organizate de Comisia Europeană etc.

Toți studenții participanți la stagiul de practică, cu prezenţa completă, care au predat caietele de practică, fișele de observaţie, portofoliile de practică, vor primi o subvenţie de 300 lei. În condiţiile în care proiectul Euro-Clio încurajează performanţa, la sfârşitul lunii aprilie 2015 a fost organizată prima rundă a concursului cu premii „EURO-CLIO cariere alternative”, ocazie cu care au fost premiaţi cu 1000 lei, primii 5 studenţi clasaţi, fiind evaluate calitatea portofoliilor de practică, eseul despre stagiul de practică, testul grilă, respectiv proba de simulare în scris a unui interviu de angajare).

Stagiul de practică al studenţilor de la specializarea Geografie în cadrul Federaţiei Patronatelor din Turism este bine reflectată de grupul de lucru creat pe platforma de socializare Facebook: www.facebook.com/groups/888672821185354.

Au fost adresate următoarele întrebări de către studenţi: a) exemplele de bune practici în realizarea de trasee de turism cultural sau b) patrimoniul cultural istoric brâncovenesc, sau c) tipologia consumului cultural şi măsurarea acestuia au necesitat realizarea de materiale de documentare separate, care au fost puse la dispoziţia studentilor. Dintre temele de practică abordate se pot enumera: crearea de liste tematice, lista cu trasee de turism cultural posibile şi fezabile din Bucureşti (traseu de turism cultural – tematic – precum Patrimoniul material si imaterial tradiţional românesc/brâncovenesc din Bucureşti, patrimoniul evreiesc, patrimoniul regimului totalitar comunist. La aceasta s-au adaugat sarcini de coumentare pentru realizarea de produse de turism cultural utilizabile în Bucuresti precum: Stilul brâncovenesc şi arhitectura bizantină, numitor comun al oraşelor moştenitoare ale culturii de sorginte bizantină, elementele comune din arhitectura veneţiană, sârbească, bulgărească, grecească şi creare de traseu de turism cultural transnaţional după modelul Traseul Gotic sau Traseul Baroc din Europa Occidentală, studii de fezabilitate privind motivaţia socială, economică, politică şi culturală a utilizării elementelor stilului brâncovenesc în arhitectură, în perioada ante şi interbelica (principalele mişcări politice şi culturale), identificarea şi plasarea pe Google maps de clădiri cu arhitectură specifică, (elemente ale stilului brâncovenesc utilizate în arhitectura contemporană), propuneri de trasee de turism cultural, utilizând elemente ale patrimoniului imaterial precum tabieturi, elemente de gastronomie specifică, mentalităţi). Temele de practică au implicat şi sarcini de identificare cazuistică similară şi exemple de bune practici de utilizare a stilului arhitectonic tradiţional, în monumente din Polonia, Bulgaria, Ţările Baltice, Republica Cehă, Slovacia, Ungaria.

Stagiul de practică al studenţilor de la specializarea Jurnalism în cadrul Centrului pentru Jurnalism Independent este bine reflectată de grupul de lucru creat pe platforma de socializare Facebook: www.facebook.com/groups/1560731997511195.

Dintre temele de practică rezolvate zilnic de studenţi se pot enumera: studii şi documentare pentru imaginea Bucureştiului în ochii unui cetăţean străin, care pot să contribuie la realizarea de către viitorii experţi în creare de imagine, jurnalism, valorizarea patrimoniului, a markerilor identitari ai oraşului, respectiv a unor produse de turism cultural. Scanarea presei străine de exemplu Bucureştiul văzut de Le Nouvel Observateur, care a dedicat de curând o pagină întreagă Bucureştiului, identificarea şi argumentarea de tehnici proprii de valorizarea a patrimoniului (audio/video) utilizabile în jurnalism/mass media.

Stagiul de practică al studenţilor de la specializarea Istorie, în cadrul Muzeului Naţional de Istorie este bine reflectată de grupul de lucru creat pe platforma de socializare Facebook: www.facebook.com/groups/814245068629154. În cadrul acestui partener de practică, studenţii au fost iniţiaţi în practicile de organizare de expoziţii tematice, menite să reprezinte patrimoniul istoric şi experienţa istorică a unei comunităţi, într-o manieră multiperspectivală reconciliatoare (experienţa războaielor balcanice, experienţa Primului Război Mondial). În cadrul practicii de teren au fost completate fişe de observaţie specifice, vizând utilizarea proprie sau improprie a diverselor clădiri- monument din Bucureşti. Documentarea de exemple de bune practici, adaptabile diverselor situaţii din Bucureşti, a fost de asemenea o componentă importantă a stagiului de practică, reflectat ca atare în caietele de practică.

Stagiul de practică al studenţilor de la specializarea Geografie, în cadrul Asociaţiei Calea Victoriei 2007, este bine reflectată de grupul de lucru creat pe platforma de socializare Facebook: www.facebook.com/groups/1068668316480556. Studenţii care au făcut stagiul de practică la acest partener s-au familiarizat cu activitatea specifică a unui ONG implicat în activităţi de advocacy, pentru prezervarea şi valorizarea patrimoniului istoric al oraşului Bucureşti, organizarea de evenimente şi acţiuni de promovare şi conştientizare a cetăţenilor etc. Apreciem ca foarte utilă şi relevantă iniţierea studenţilor în identificarea de surse de finanţare, redactare şi implementare proiecte cu finanţare naţională şi UE, pentru promovarea, reabilitarea, conservarea, valorizarea  patrimoniului cultural istoric al Bucureştiului.

Stagiul de practică al studenţilor de la specializarea Ştiinţe Politice, în cadrul Societăţii Naţionale de Televiziune, este bine reflectată de grupul de lucru creat pe platforma de socializare Facebook: www.facebook.com/groups/822899204424769. În cadrul acestui partener de practică, studenţii au fost iniţiaţi în activităţile specifice de documentare, realizare emisiuni cu tematică specifică de valorizare a patrimoniului, realizare reportaje şi campanii de informare, într-un domeniu în care televiziunea naţională are o misiune specifică în peisajul mediatic românesc, diferită de activitatea şi profilul posturilor de televiziune comerciale.

Stagiul de practică al studenţilor de la specializarea Geografie în cadrul Institutului Naţional al Patrimoniului este bine reflectată de grupul de lucru creat pe platforma de socializare Facebook: www.facebook.com/pages/Euroclio/419674261534474. În cadrul acestui partener de practică, studenţii au fost iniţiaţi în legătură cu cazuistica de specialitate privind protecţia patrimoniului material şi imaterial din România, programele, politicile, proiectele şi sursele de finanţare disponibile, legislaţia specifică şi infrastructura instituţională disponibilă, traseul documentelor de specialitate etc. Abilităţile însuşite aici sunt utilizabile mai ales pentru un viitor traseu de carieră în departamentele de specialitate ale instituţiilor administraţiei publice locale, unde expertiza în domeniu este la această oră deficitară.

Două grupe de studenţi de la specializarea Istorie au desfăşurat stagiul de practică în cadrul firmei specializată în arhivistică Stefadina SRL, cu teme de practică specifice digitalizării patrimoniului (tehnicile disponibile, aparatura disponibilă, programele şi proiectele la nivel naţional şi european care facilitează accesul la informaţie, respectiv conservarea şi valorizarea patrimoniului arhivistic, schimburile internaţionale de fonduri documentare etc).

Programul de practică Euro-Clio va continua până la finalul anului 2015 cu următorii 300 de studenţi, într-o formulă îmbunătăţită şi recalibrată de experienţa primului an.

Pentru orice fel de întrebări, informaţii sau lămuriri vă rugăm să vă adresaţi biroului de proiect din Calea Călaraşi, nr. 169, sau la adresa de mail euroclio2.1@gmail.com, respectiv pe forumul dedicat de pe site-ul euroclio.hyperion.ro.

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Pin It Share 0 Filament.io 0 Flares ×

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Pin It Share 0 Filament.io 0 Flares ×